Kapitel 15 – Copyright, Fair Use and UOPS

Living in the grey zone, Doing the right thing and Protecting Yourself

Detta kapitel diskuterar om Upphovsrätt, Fair Use och Ohlers uttryck: UPOS (Using Other People’s Stuff). Här får vi återigen många konkreta tips och Ohler delar med sig av sina erfarenheter. Jag gillar att han tar upp ämnet ”gråa zoner” då jag anser detta är en viktig del att informera elever om före arbete inom DST och hantering av internet. En viktig faktor är att få eleverna att förstå vikten av det de väljer att visa på internet eller i sina digitala berättelser av någon form samt att ta del av regler och lagar. Jag kan själv tycka att det är en djungel ibland när man ska veta vad som får användas eller ej.

Om man känner sig osäker med att förklara detta för elever är det viktigt att man frågar någon person som kan. Ohler menar även att vi förstår OUPS bättre än lagarna, och att digitala OUPS är mer abstrakt än fysisk OUPS. Här jämför Ohler att låna en bil och att ”låna” en låt på internet.
”Om du försöker leva på din musik, hur skulle du då reagera om någon försöker ladda ner din musik utan att betala för det?”

Denna fråga gör att många elever reflekterar över vad som är rätt och fel när man använder andras material och de kan få en insikt i vad som är fair use. Bra tips, och detta tror jag kan vara bra att ta upp med eleverna för att de lättare ska förstå.

Vad är då upphovsrättsskyddat?

I stort sett allting, skriver Ohler!20140621_082833
Något du har skapat har en underförstådd upphovsrätt, utan att du behöver göra något annat. Med andra ord, min bild här till höger är alltså ”MIN”. Och om någon vill låna detta bör de gärna ange mig som ägare för att det ska vara korrekt? Kanske länka till denna sida om man vill använda bilden?

Hur är det då med symbolen för copyright; ©?

Även om det är inte är närvarande är det alltid underförstått. Om du vill ha ett tydligt bevis på ägande, kan du ansöka om upphovsrätt.
Ohler gör detta för sina böcker och artiklar, men inte för de diagram, bilder eller musik han skapar.

Ohler menar att det är viktigt med sunt förnuft (s.254) de tre reglerna av respekt:
1. Källhänvisning
2. Tillåtelse
3. Kompensation

Han menar att det egentligen är rätt så enkelt om man följer detta, och jag håller med. En sak till som jag tycker var bra att han tar upp är att om någon vill ha kompensation för en bild och man inte har råd att betala inom skolan så använd inte det materialet!

Lätt som en plätt att följa om du frågar mig!

Jag känner till en del om copyright sedan tidigare och vet att man inte kan använda bilder hur som helst. Om jag ska vara ärlig så har jag inte reflekterar över det så mycket och kanske inte heller insett hur viktigt det är att följa alla regler!?

Vet att man kan ställa in sökverktyg på att få fram ”bilder som får användas” i tex. google. När jag tittar runt på nätet ang. bilder hittar jag denna sida som jag delar med mig av http://www.jlsu.se/ikt-i-skolan/ikt-i-skolan-del-17-fotografier-som-far-publiceras-pa-natet/ . Kanske även du kan hitta något användbart om du ska använda fotografier som finns på nätet.

Jag tycker det var bra förklarat på sidan och de tipsar om ett antal tjänster där man får tillgång till fotografier som man kan använda. Ser att några nya namn dyker upp för mig. Visserligen anser jag även Ohlers länkar på sin sida vara väldigt användbara men det kan vara intressant med flera för den som har tid att se….

Slutligen skriver Ohler om hur han gör när han behöver material till sin digitala berättelse, och han rekommenderar även elever att följa dessa råd:
1. Go Original
2. Consult Creative Commons
3. Use government, public access, and public domain sites
4. Use a media service
5. Consult my own list of free materials
6. Search the Internet

En tydligare beskrivning på dessa punkter finns på sidan 257 i Ohlers bok.

I dagens klassrum finns det kanske inte tid till att ta fram eget material, vilket Ohler menar är synd. Just detta kreativt skapande kan hjälpa eleverna att växa, känna sig stolta över sitt arbete och mogna i sitt lärande, vilket vi också läst vid tidigare kapitel.

Får mig att tänka på den här bilden från google:

trappa

Vet själv hur glad man blir när man klarar av något – detta är en del av mitt kommande jobb som coach, lärare och ledare!
Att finnas som stöd till eleven så de kan känna sig som pojken längst upp på trappan!
DET är också vad jag skulle vilja kalla : Världens roligaste jobb!

Detta innebär också att jag läst klart Ohlers bok Digital Storytelling in the Classroom! Det har varit ett roligt äventyr och jag ser fram mot nästa uppgift i kursen!

Lev väl!

//Bitte

Annonser