Kapitel 14 – Media Grammar for Teachers

Assessing Media Expression

Här får vi ta del av Ohlers tips för att undvika ”felsteg” (bumps) och vad man kan titta på vid utvärdering av elevens medieuttryck.

Hur kan man då förklara grammatik/språklära inom DST? knowledge power
Grammatik i svenska har vi nog alla lärt oss i skolan och kommer ihåg mer eller mindre. Inom DST behöver vi istället koppla grammatik till val av utrustning, ljus, ljud och hur övergångar ska se ut och vad vi vill säga med vår berättelse. Med andra ord finns det andra regler att ta hänsyn till och inte bara stavning och grammatik i texter.

Ohlers mål är att hjälpa lärare förstå språkets betydelse för att skapa effektiv och bra media så de kan göra två saker; 1) Utveckla ett grundläggande vokabulär och perspektiv för att kunna diskutera DST med sina elever. 2) Skapa bedömningsrubriker som är användbar och enkel för den nya media.

När jag tittat på filmklippen där Ohler intervjuar Dr. Isbouts får jag bättre förståelse än att bara läsa i boken. Kan rekommendera att du tar dig tid att se filmklippen då de förklarar väldigt bra!

För att eleven ska förstå språkets betydelse í arbete med DST är det viktigt att eleven själv får vara med och skapa det. Den viktigaste delen för att fånga sin publik med sin berättelse är att kunna relatera till lyssnaren. Detta moment menar Ohler kan vara svårt för en del elever, och det är då viktigt att ha läraren som stöd och kan leda in på rätt spår.

Ohler går igenom några viktiga aspekter att tänka på vid sitt projektarbete t.ex. att man bör skaffa ett stativ till kameran för att inte få en skakig film eller suddig bild. Viktigt också att tänka på bildkvalitet, ljud, effekter och att man har en bra struktur i sitt arbete. För att lyckas med sitt projekt, nämner Ohler återigen att vi ska vi se materialet två gånger. Första gången uppmärksammar vi storyn och genom att tittar en gång till direkt efteråt kan vi fokusera på de tekniska bitarna, så som ljud, ljus, övergångar etc. Ibland bryter man reglerna och detta sker ofta när man berättar poesi.

Nu återstår endast ett kapitel i boken. Nyfiken på mer…

/Bitte

Lämna en kommentar