Kapitel 12 The Media Production Process, Fas 2-5

From Preproduction to Performance

I detta kapitel får vi lära oss mer om mediaproduktionen och nu går Ohler igenom fas 2-5:

Fas 2 – Förberedelse av berättelse i ett nötskal:
1. Göra klart planeringen – story map, story table och script
2. Skapa lista över media
3. Skaffa olika medier

Däremot behöver eleven inte veta exakt vad de behöver före produktionen utan det kommer sannerligen dyka upp nya idéer under projektets gång.

Ohlers tips till lärare: Ta reda på vilka inom projektet som är duktiga på mjukvara och hårdvara. Eleverna är suveräna på att vara tekniska suppleanter.

Fas 3 – Produktion i ett nötskal:
1. Skapa resten av medier
2. Uppmärksamma delarna att skriva och att tala om berättelsen
3. Lägg till media och montage i film/media och ta fram ett utkast (en draft)

Fas 4 – Postproduktion i ett nötskal:
1. Lägg till titel
2. Lägg till musik
3. Lägg till övergångar och effekter
4. Gör sista förändringar
5. Exportera berättelsen

Sista momentet exportera är annorlunda mot att spara projektet.
Ohlers tips till lärare: Använda textning för att visa ett ord på skärmen under en berättelse när en bild inte är lämpligt eller tillgängligt. Han såg nyligen en berättelse där en elev visade ordet ”förvirring” medan berättelsen talade om att vara känslomässigt och intellektuellt förlorade.

To export your story: A good rule of thumbs is to use whatever function (often export) that compresses and prepares your file for showing on YouTube or other video services. Exported file types often end up as Quicktime, MP4 or WMV files.

Fas 5 – Uppvisning /Distrubition i ett nötskal:
1. Hitta arenor
2. Annonsera
3. Utför
4. Posta
5. Dela den digitala berättelsen/filmen

Ohler nämner olika kanaler för distrubition av film och det går att läsa noggrannare på sidorna 197-199.

Fastnar för projektet JUMP som han tar upp vilket innebär en arena där elever kan visa upp sina digitala berättelser. Om detta inte finns i kommunen kan man starta ett eget projekt då det endast krävs en lokal med projektor, en skärm och ett bra ljudsystem. Och glöm inte bort att berätta för alla att det finns! Kanske vore något att kolla upp i min närhet i framtiden.

Ohler nämner ytterligare fas Postfasen, en sista bedömning och reflektion. Han går även in mer detaljerat på framförande av berättelse vid grön skärm – Green Screen Storytelling. Intressant att läsa med effekten det gör när eleverna bär svarta kläder mot svart bakgrund. Kan vara en idé om man vill att det man visar ska ge effekt på kläderna.

Hur tidskrävande är det med digitalt berättande? Ja detta har jag funderat många gånger över under min läsning och Ohler ger här lite tidsramar för olika arbetssätt, se vidare tabell på sidan 203.

Vidare skriver Ohler om olika typer av medier så som Ljudfiler, bilder, video och animationer. Han tar även upp Garageband i en faktaruta och detta program kom jag i kontakt med vid lärarhögskolan. Ett fantastiskt enkelt program vi fick använda oss av på Ipads och skapa egna låtar! Garageband är ett gratis mjukvaruprogram och Ohler rekommenderar lärare att låta eleverna använda detta program för att skapa musik olika rytmer etc.

Slutligen skriver Ohler att när det kommer till DST är inte frågan VAD du KAN göra? Med DST menar han att man kan göra i stort sett vad som helst!  

Frågan är istället: VAD vill du berätta?

/Bitte

Annonser

2 tankar om “Kapitel 12 The Media Production Process, Fas 2-5

  1. Hej! Intressant med green screen,, jag skulle gärna vilja veta lite mer om det, får väl googla 🙂 För länge sedan när jag var på Experimentariet i Köpenhamn, så kunde man få testa hur det var att vara huvudlös, då var det en blå bakgrund (Klein-blå) och ett blått tyg att svepa runt huvudet med.

    • Hej, Jag reflekterade över detta med green screen då jag såg på TV igår om ”melodifestivalen dagen efter”. Jag har aldrig hört talas om green screen tidigare, men då såg jag att de som gjorde teckenspråk till låtarna stod framför en grön skärm. Vid själva visningen i TV så tror jag att det var bakgrund med framträdandet på skärmen. Ja som sagt, intressant och lärorik kurs. Huvudlös lät också spännande…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s