Kapitel 8 – Transformation Formations

Hur vi förändras /transformeras i storyn

Ohler inleder kapitlet med att det är viktigt att notera att stora förändringar inte nödvändigtvis är de väsentliga förändringar. Det är djupet i själva omvandlingen och transformationen som gör att publiken fångas av berättelsen och också har en chans att komma till insikt och transformeras.

Ohler delar in transformationen i åtta delar enligt tabellen på sidan 141. Han menar att karaktären också kan förändras i flera av stegen vid samma tid. Han tar också upp fyra olika berättelser som vi läst i boken och hänvisar till tabellen.

Åtta nivåer för karaktärens förändring/tranformation:

  1. Fysiskt/kinestetiskt
  2. Inre stryka
  3. Känslomässigt
  4. Moraliskt
  5. Psykologiskt
  6. Socialt
  7. Intelektuellt/Kreativt
  8. Spirituellt

Jag känner till Blooms taxonomi för kognitiva processer. Även om det har utvecklats som ett sätt att klassificera hur vi lär, fungerar det precis som ett system för klassificering av hur vi förändras. I huvudsak vad Bloom har utvecklat en hierarki av transformation som oftast händer på mer än en nivå i taget. Men något av de nivåer av sig själv skulle kunna vara användas för att orsaka en omvandling av något slag.

Blooms taxonomy of Cognitive ”Transformation” enligt tabell 8.2

  1. Kunskap         Att känna till fakta.
  2. Förståelse      Att förstå fakta som memorerats.
  3. Tillämpning    Att kunna utföra något med fakta och med hjälp av kunskap man fått.
  4. Analys            Att klara av se samband mellan olika fakta.
  5. Syntes            Att kunna dra egna slutsatser.
  6. Utvärdering    Att kunna producera, planera och generera något nytt.

Ohler nämner sin version som han kallar ”Bloom plus 2” som är anpassad till DST och han menar att man ska lägga till två nivåer:

  • Creation – Skapa
  • Puplication/Teaching – Publicering/Undervisning

Samtliga tabeller över blooms taxonomi finns i boken eller på nätet.  Jag hittade en bild på internet som jag gillar och vill visa.

Blooms_rose

Slutligen skriver Ohler om hur vi kan använda oss av transformationens taxonomi och vad det gör för oss i vår undervisning av DST vilket är bl.a. följande:

  • Att hjälpa eleven berätta en effektivare berättelse
  • Att förstå eleven bättre och genom det hjälpa eleven vidare
  • Hjälpa eleven växa genom sitt arbete

/Bitte

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s