Kapitel 7 Story Planning Considerations

Teaching Story Planning Ohler ger oss här tips och vad som är viktigt att tänka på i planering inom DST och delar med sig till oss i detta kapitel.

Först introducerar han (kärnan) story core och (kartläggning) story mapping. Han väljer en berättelse som passar målgruppen därefter får gruppen komma med förslag för att hitta kärnan och kartlägga. De använder en ”form av brainstorming”, som han kallar story storming. Detta är ett moment jag gillade väldigt mycket i mitt arbete då jag var verksam som coach, vilket gör att jag blir mer och mer nyfiken på detta!

Ohler nämner också att han undervisar planeringsarbetet väldig olika för olika grupper. Det är viktigt att anpassa undervisningen efter målgruppen för att skapa en så bra lärmiljö som möjligt (s.128). Han menar också att det ibland kan bli blockeringar hos elever och då är det viktigt med frågor. Här skulle jag vilja lyfta vikten av öppna frågor och inte slutna frågor.

Forma berättelsen
Vidare tar Ohler upp vikten av att forma berättelsen. I faktarutan på sid. 131 förklarar han hur man kan skriva i det han kallar “Research box”. Genom detta moment ser man tydligt det man vill ha inom boxen samt det som är utanför storyn och som det inte blir lika mycket fokus på i berättelsen. Om man arbetar med yngre elever kan det vara bra att formulera sig med att ”hamna i problem och ta sig ur ett problem” istället för att använda problem. Då kommer dem ha lättare att förstå VAD dem ska göra (s.132). Vidare kan man istället för transformation fråga; ”hur ändrade sig huvudpersonen”? Vad lärde sig huvudpersonen?

Bra tips för Team och grupper
Att använda kartläggning inom team är viktigt p.g.a följande:

  • Lärare kan svara på den, gruppmedlemmar kan hänvisa till den och berättaren kan enkelt ha med den.
  • Det är samma grund för alla involverade i projektet.
  • Kartläggningen är ett bra verktyg då den kan fånga upp väsentliga delar i storyn

 

Ohler skriver även om att man inte behöver börja berättelsen från start utan man kan även starta i mitten, vid slutet eller genom transformation. Det som är av vikt här beror på vilket syfte du har med berättelsen och vad du vill att lyssnaren ska lära sig, se vidare figur 7.2 på sidan 135.

Bryt reglernaKamerafilm
Slutligen skriver Ohler om regler. Han berättar om en fotokurs han deltog i, då hans lärare visade några bilder tagna med fotograferingens alla regler. Han visade också sitt absoluta favoritfoto! Det intressanta här är att detta foto skapades genom att bryta mot alla regler.   Ha ha (I Like).
Det Ohler vill säga med detta är att när vi är bekväma med att berätta så kan vi börja tämja på gränserna, skapa nya regler som fungerar och vi kommer uppleva nya stunder av livslångt lärande och utvecklas inom berättandet.

”Learn the rules, break the rules and then make the rules! “

Denna story kommer jag ta med mig i framtiden… enkel att komma ihåg!

Och vet du vad? Genom att enbart läsa faktarutan på sidan 138 hade det inte skapat samma inverkan på mig vad gäller regler! Jag verkligen älskar den där storyn med fotot. Den där Ohler verkar vara en klok man. Tror det kan skapa många diskussioner och intressanta samtal om man tar upp det med sina elever/barn. Gäller att eleverna inte är för unga dock… eller vad tror du?

Ser fram mot nästa kapitel…

/Bitte

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s