Kapitel 6 – Applying Story Maps, Using Story Tables

Seeing the core – att se kärnan/budskapet i berättelsen, Mapping the story – kartlägga berättelsen

Creating a story table – skapa en berättelsetabell

Elever som får göra problemlösningar och undersöka istället för att enbart svara på frågor som är rätt eller fel ger många fler kriterier för läraren i sitt bedömningsunderlag bl.a. genom att visa sin inlärningsprocess.  Detta sker t.ex. vid problemet; Making a ball roll.

Jag gillar personligen storyn om William Tell i boken! Jag gillar också det som står i faktarutan på sidan 123:

”We forget lectures, but we remember stories!”

Jag kommer säkert själv kunna berätta denna om en månad, precis som Ohler skriver I sin bok. Intressant att se olika händelser i storyn och hur detta påverkar mitt intresse av berättelsen. Det är viktigt att fånga intresset hos lyssnaren och göra berättelsen spännande, och visst blir det tråkigt när man missar massa spännande detaljer och det går för lätt. Ja, det här var riktigt intressant att läsa och inte något jag ägnat så mycket tanke åt tidigare om jag ska vara ärlig. Tänker åter på min handledare som är en riktigt duktig och inspirerande berättare. Ja – detta hoppas jag kunna använda mig av i framtiden och förhoppningsvis bli en inspiratör som andra vill lyssna på!

Från script till berättelsetabell

Här ser jag att det jag tog upp I förra kapitlet nämner de vid planering från script till berättelsetabell. Ohler skriver att när eleven utifrån budskapet (2) i berättelsen gjort en kartläggning (3) bör de undersöka och utforska sitt ämne innan de skriver sitt script (4). Längden på script beror mycket på ålder på eleven och på vilken nivå projektet ligger på.  Oftast ska eleven lägga till ljud före bild i sin DST. Ohler rekommenderar också att används sig av tabell (5) istället för en storyboard då han skriver att tabellerna är lättare att utforma.

Story planning and development steps (s.102):

  1. Get idea
  2. Create story core
  3. Create story map
  4. Write the narrative, story and/ or script
  5. Create story table
  6. Go into production

Adding images to the storytable
Det förklaras också hur man kan lägga till bilder i sin berättelsetabell genom att skapa en tabell i Word. Fördelen är att eleven kommer att visualisera sitt material i form av bild när de går igenom sin tabell.  Det är först NU man ska infoga bilder i tabellen.

Vidare ger Ohler ett tips om att man under arbetets gång samlar in källhänvisningar (länkar) till sitt material (bilder, klipp, etc.) för att slippa göra detta vid slutet av arbetet. Detta kommer underlätta arbetet av berättelsen vilket också gör det roligare för eleven att skapa DST (s.126). Viktigt att tänka på vilka rättigheter och copyright som gäller vid användning av diverse material på webben. (Detta återkommer längre fram i boken.)

/Bitte

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s