Kapitel 4 – Assessing Digital Stories

The opportunities and Challenges of new Media Evaluation.

Detta kapitel handlar om bedömning av DST och möjligheter och utmaningar av nya mediers utvärdering.

Möjligheter och Utmaningar

Bedömning är en central punkt och enligt Skolverkets allmänna råd bör läraren i planeringen ”identifiera vilka delar av kunskapskraven som bedömningen ska utgå från i det aktuella arbetsområdet och avgöra hur eleverna ska få visa sina kunskaper”.  Om eleverna under arbetets gång får laborera, dokumentera, redovisa, samtala om och delta i undervisning med begreppsförståelse sker detta kontinuerligt.

Ohler ger tre viktiga skäl till att använda ny media:

  • Ny media inkluderar användning av gammal media.
  • För att elever ska lära sig skapa och förstå ny teknik.
  • Elever omringas av ny teknologi överallt – lärare viktiga vägvisare i rätt riktning.

Viktiga delar i bedömning

Ohler nämner några delar som viktiga att ta hänsyn till vid bedömning av DST:

  • Tydliga mål
  • Bedöm berättelsen
  • Bedöm alla artefakter som eleven skapat för sin berättelse med fokus på skrivandet
  • Bedöm elevens planering och arbetsgång
  • Bedöm elevens grammatik och användandet av media
  • Bedöm elevens förståelse och innehåll
  • Bedöm elevens samarbetsförmåga och användandet av resurser
  • Bedöm vad de presterar
  • Ge Feedback och återkoppling
  • Låt eleverna självvärdera sina projekt
  • Låt eleven lägga sin DST till sina digitala fotavtryck

Skolverkets allmänna råd menar också att grunden för vår verksamhet är att få eleverna nyfikna på och känna lust att lära. Detta sker när eleven får vara delaktig och utforska ämnet själv. Personligen tror jag att DST kommer att vara ett viktigt komplement för elevers framtida intresse av att lära sig och även en viktig del för lärare att hantera och förstå till viss del, för att kunna vägleda sina elever på bästa sätt.

Lämna en kommentar