Kapitel 3 – Digital Storytelling as an Educational Tool

Standards, Planning and Literacy

Ohler tar upp olika standarder/normer som påverkar hur lärare kan se på DST och hur dessa stödjer DST som undervisningsmetod.

  • Content standard – Innehåll
  • Technology standard – Teknologi
  • Language Art standard – Språk

Ohler nämner också att teknikens framfart har förändrat oss i hur vi är, tänker och kommunicerar.

“We must move beyond technology integration toward technology as tools to leverage idea generation.”

 “We must shift away from operations and toward perspective, communication, and creatial thinking.”

Hur teknisk behöver lärare egentligen vara? Ohler tar än en gång upp vikten av att hellre finnas som stöd för sina elever istället för att fokusera på att bli en IT-expert. Vidare skriver Ohler om hur viktigt det är att använda språket. Han menar att DST är bra för eleverna och det är viktigt att öva på att använda tal och skrift genom DST.

DAOW

”The DAOW of Literacy in a Storytelling Enviroment”

Fyra viktiga parametrar som eleven får med sig vid arbete med DST, varje del bidrar med en viktig del i helheten av lärandet.

Finns mycket mer intressant att läsa på Ohlers hemsida, där jag även hittat denna figur som förklarar DAOW väldigt konkret.  http://www.jasonohler.com/storytelling/storyeducation.cfm

D = Digital och som eleven bör använda effektivt, kreativt och på ett klokt sätt.
A = Art och alltså de estetiska momenten som eleven kan lära sig.
O = Oral och genom detta sätt har vi framfört berättelser under lång tid och det är något vi med stor säkerhet kommer göra för alltid.
W = Written vilket är viktigare än någonsin och det som DAOW bygger på. Detta är en del som eleven måste göra för att skapa sin berättelse.

Ohler visar ett exempel på brev till föräldrar för att beskriva hur man kan arbeta med DST som projekt i skolan. Skiljer på två sätt: prestationsbaserat och datorbaserat.

Slutningen refererar Ohler till Gardner, och hans teorier om de ”multiple intelligences”. Dessa anses vara en bra utgångspunkt vid planeringen av en bra undervisning i DST. Ohler menar att det är lärarens jobb att tillgodose att så många av intelligenserna (förmågorna) som möjligt blir med i arbetet. Tänker på förmågorna man ska utgå från enligt läroplanen i planeringen av sin undervisning.

I Lgr11 står det bl.a. under ”Skolans uppdrag” att:

”Skolan ska stimulera varje elev att bilda sig och växa med sina uppgifter. I skolarbetet ska de intellektuella såväl som de praktiska, sinnliga och estetiska aspekterna uppmärk­sammas. Även hälso-och livsstilsfrågor ska uppmärksammas.

Eleverna ska få uppleva olika uttryck för kunskaper. De ska få pröva och utveckla olika uttrycksformer och uppleva känslor och stämningar. Drama, rytmik, dans, musice­rande och skapande i bild, text och form ska vara inslag i skolans verksamhet… Förmåga till eget skapande hör till det som eleverna ska tillägna sig. ”

Ännu ett intressant kapitel avklarat.

/Bitte

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s