Kapitel 1 – Confession of a Digital Storytelling Teacher

Nu har jag läst inledningen och kapitel 1 och insett att det är en intressant, lättläst bok, med bra och konkreta exempel så även jag förstår. Detta gör mig mycket inspirerad och känner att jag vill fortsätta läsa, lära mig mer och även berätta för andra!

Just berättandet är ett ämne jag diskuterat med min handledare vid min nuvarande VFU. Hon är mycket skicklig och professionell i sitt lärande. En av delarna jag tar med mig från mitt eget lärande är hur VIKTIGT det är med just berättandet! Hon är som en uppslagsbok i klassrummet, vilket jag fascineras av. Jag älskar att lyssna när någon KAN sitt ämne och BERÄTTAR. För mig fungerar en berättelse bra med enbart ord men jag måste erkänna att jag föredrar när jag får kombinera orden med bilder. Även detta gör min handledare då hon med enkla medel ofta visar t.ex. en bild på Drottningholms slott när hon pratar om det eller en bild från Gustav Vasa om eleverna lär sig detta. Det intressanta är hon är inte alls intresserad av ny teknik på samma sätt som mig, MEN hon menar, precis som författaren, att grunden i berättandet kommer inte från tekniken utan från berättelsen.

”Story without digital works, but digital without a story doesn’t”. Det säger väl allt!?

”The Griot understands that stories are more than entertainment: they are vehicles for learning! Detta går att läsa på sidan 7 (förord) och visst är det väl så?

Berättandet är för alla!

Jason B. Ohler menar att det är därför en viktig del att vi kan införa även digitala resurser vid berättandet om vi ser till hur utvecklingen gått inom teknik och hur dagens samhälle ser ut och fungerar.

Våra ungdomar idag har en helt annan bild av att lära sig om vi t.ex. jämför med hur det såg ut förr. Deras möjlighet till inlärning via sociala medier, internet och alla andra verktyg skiljer sig radikalt från när jag växte upp. Idag har, många barn en smartphone redan på lågstadiet. Jag fick min första mobiltelefon när jag var 29 år (vilket var år 2000). Mina barn har inte fått uppleva känslan av en telefonkiosk och har svårt att förstå att jag inte hade mobiltelefon när jag var barn?!
Idag rör vi oss betydligt lättare i världen och vi har en fördel att kunna kommunicera gratis och enkelt med våra vänner via tex Skype.
Några foton från vår resa till Kalifornien sommaren 2014. Undrar hur mina barns framtida lärande kommer se ut?

DSC_1159  cropped-dsc_10981.jpg

Med den nya tekniken kan eleverna hitta ett eget språk, det förstärker lärandet (s. 5) men pedagogen är fortfarande den viktigaste delen för elevens lärare enligt Ohler (s. 15). Som lärare behöver jag inte vara en expert inom ny teknik, den rollen kan eleven ha. Däremot bör jag fungera som en vägledare och en viktig aspekt är att vi kan guida eleverna i den nya tekniken och få dem medvetna om vikten av VAD de skriver, HUR de uttrycker sig och att de bör vara kritisk i sitt tänkande mot media.

Som blivande lärare anser jag att jag kan få en undervisning som kan locka fler elever genom att jag lär mig hantera vissa digitala verktyg. Jag kommer däremot alltid att tänka på att det viktigaste är en bra berättelse i grunden och inte tvärtom!

/Bitte

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s